PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ DLA
DZIECI PIĘCIOLETNICH NA MIESIĄC MAJ
TEMATY KOMPLEKSOWE:
Tydzień I: Święta majowe
Tydzień II :Jestem Europejczykiem
Tydzień III: Wiosna w pełni
Tydzień IV: Rodzina to skarb
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
OBSZAR FIZYCZNY
• prawidłowe posługiwanie się sztućcami: prawidłowy chwyt, umiejętne nabieranie potraw
• przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw ruchowych
• doskonalenie motoryki małej przez tworzenie prac plastycznych i konstrukcyjnych
• kształtowanie umiejętności nakrywania do stołu, sprzątania po posiłku
• doskonalenie motoryki małej poprzez czynności wymagające różnych chwytów dłoni
• kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej potrzebnej do nabywania umiejętności czytania i pisania
• doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści
• zachęcanie do aktywności ruchowej, zabaw na świeżym powietrzu oraz uprawiania sportu
• systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych/ fizycznych
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas wykonywania zadań
OBSZAR EMOCJONALNY
• zachowywanie się adekwatnie do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami, liczenie się z uczuciami i potrzebami innych
• uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
• umiejętność opisywania emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z innymi ludźmi, z przyrodą, ze sztuką
• podejmowanie prób pogodzenia się z porażką czy przegraną, radość z sukcesów innych
• pojmowanie znaczenia przyrody dla człowieka jako miejsca wypoczynku i relaksu
• dokonywanie wyborów i dostrzeganie pozytywnych efektów własnych działań
• wzmacnianie więzi rodzinnych, rozbudzanie empatii, wrażliwości, chęci pomocy innym
• rozbudzanie umiejętności rozpoznawania stanu emocjonalnego innych osób
• rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych
• przedstawianie emocji w różnych formach ekspresji
OBSZAR SPOŁECZNY
• kształtowanie świadomości narodowej przez dostrzeganie piękna języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki
• aktywne uczestnictwo w organizowanych na terenie przedszkola uroczystościach związanych z obchodzeniem świąt narodowych, poznawanie sposobów czczenia ważnych miejsc, rocznic, historycznych wydarzeń
• przestrzeganie obowiązku szanowania wspólnego mienia
• wypowiadanie się w sposób zrozumiały z zachowaniem następstwa czasu, poprawnie pod względem gramatycznym i fleksyjnym
• wysłuchanie zdania innych, dostrzeganie różnic między ludźmi i szanowanie ich odmienności
• wykazywanie tolerancji oraz życzliwej postawy wobec wszystkich ludzi w bliższym i dalszym otoczeniu
• rozumienie, że rodziny mogą mieć odmienne zwyczaje, tradycje i status materialny
• doskonalenie umiejętności wyrażania trafnych ocen, odnoszących się do wartości drugiego człowieka
• zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu
• właściwe ocenianie sytuacji społecznych
• dostrzeganie, co jest dobre, a co złe oraz wyrażanie opinii i ocen
• przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji
• obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela, słuchanie ze zrozumieniem innych osób w celu odczytania, jakie mają intencje
• koncentrowanie uwagi podczas zajęć i podążanie za ich tokiem
• dostrzeganie, na czym polega praca zawodowa rodziców, dziadków, osób z najbliższego otoczenia
OBSZAR POZNAWCZY
• tworzenie kącika patriotycznego przy okazji świąt narodowych i ważnych dla kraju wydarzeń
• wymienianie symboli narodowych, wyróżnianie ich spośród symboli innych państw
• słuchanie i podejmowanie prób zespołowego śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem właściwej postawy ciała
• znajomość sytuacji, w których jest grany hymn państwowy
• przedstawianie postaci literackich oraz treści książek, opowiadań z wykorzystaniem przekazu pozawerbalnego i innych znanych alternatywnych sposobów komunikacji
• znajomość nazwisk wybitnych Polaków oraz ich dokonań
• doskonalenie umiejętności liczenia do dziesięciu na palcach oraz przedmiotach zastępczych
• poznawanie liter drukowanych, małych i wielkich, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji – litera „f”, „F”
• dokonywanie analizy i syntezy sylabowej i głoskowej prostych wyrazów
• wykonywanie prac plastycznych odzwierciedlających barwy narodowe, wygląd flagi, godła
• porządkowanie przedmiotów według długości wzrastającej lub malejącej ze stosowaniem określeń stopniujących
• wzbogacanie doświadczenia w zakresie porównywania wagi
• określanie słowem wzajemnego położenia przedmiotów w przestrzeni z zastosowaniem pojęć dotyczących kierunku
• dostrzeganie etapów rozwoju roślin: drzew owocowych, roślin kwiatowych i cebulowych
• rozpoznawanie i nazywanie wiosennych kwiatów, drzew i krzewów
• poznawanie etapów rozwoju niektórych zwierząt (żaby, motyla, ptaka)
• poznawanie liter drukowanych małych i wielkich, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji – litera „ł”, „Ł”
• doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie „10”
• rozwijanie orientacji przestrzennej, poprawne stosowanie określeń „w prawo”, „w lewo”, „do przodu”, „do tyłu”
• doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem, po kolei i nieprzeszkadzania innym podczas wypowiedzi
• rozwijanie zainteresowania historią własnej rodziny
• tworzenie drzewa genealogicznego, poznanie stopni pokrewieństwa między członkami rodziny