LISTOPAD 2023 R.
Tematy kompleksowe:
I tydzień: ,,Kraina bezpieczeństwa”
II tydzień: „Polska naszym domem”
III tydzień: „Deszczowa muzyka”
IV tydzień: ,,W świecie emocji”
OGÓLNE CELE WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:
OBSZAR FIZYCZNY
- uczestniczenie w zabawach ruchowych i zajęciach gimnastycznych
- wykazywanie się sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową
- improwizowanie ruchem do muzyki
- przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo
OBSZAR EMOCJONALNY
- przewidywanie skutków swojego zachowania
- nazywanie stanów emocjonalnych
- kontrolowanie swojego zachowania w trudnych sytuacjach
- nabywanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach
- wczuwanie się w stan emocjonalny innych osób
- dostrzeganie różnorodności obiektów i krajobrazów Polski
- posługiwanie się określeniami dotyczącymi stanów emocjonalnych
- opisywanie emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom i okazywanie ich w
akceptowany społecznie sposób
OBSZAR SPOŁECZNY
- kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby, rozumienia roli i wiążących się z nią zadań jako członka narodu (Polka/Polak)
- kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem przez dostrzeganie piękna: języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki
- tworzenie kącika patriotycznego przy okazji świąt narodowych i ważnych dla kraju wydarzeń
- dokonywanie oceny postępowania swojego lub innych
- dokonywanie wyborów ze świadomością ich pozytywnych i negatywnych skutków
- rozumienie i przestrzeganie ustalonych norm i zasad zachowania
- szanowanie praw rówieśników, przestrzeganie zakazu krzywdzenia innych osób: popychania, bicia, zabierania zabawek, przeszkadzania w zabawie
- pokojowe rozwiązywanie konfliktów, dochodzenie do kompromisu
- zwracanie się o pomoc do nauczyciela w sytuacjach trudnych
- umiejętna współpraca z grupą
- integrowanie się z grupą
OBSZAR POZNAWCZY
- wskazywanie sytuacji, w których dziecko czuje się bezpiecznie
- znajomość zasad bezpieczeństwa
- znajomość numerów alarmowych i rozpoznawanie sytuacji, w których dziecko powinno je zastosować
- znajomość zawodów związanych z bezpieczeństwem i dostrzeganie ich roli
- znajomość wybranych zasad ruchu drogowego, stosowanie przyjętych zasad bezpieczeństwa
- doskonalenie umiejętności odczytywania wybranych symboli i znaków wykorzystywanych w ruchu drogowym
- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów
- utrwalanie znajomości swojego adresu, świadomość, w jakich sytuacjach i komu takie informacje można podawać
- znajomość cyfry „4”, tworzenie zbiorów równolicznych, przeliczanie
- kreślenie szlaczków
- kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywaniem granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego
- rozpoznawanie flagi, godła i barw narodowych (godło jako stały element wystroju sali, flagi wywieszane z okazji świąt narodowych w przedszkolu, symbole narodowe na strojach sportowców, samochodach, wyrobach o charakterze pamiątek narodowych)
- wykonywanie prac plastycznych odzwierciedlających barwy narodowe i wygląd flagi, godła
- słuchanie i podejmowanie prób zespołowego śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem właściwej postawy ciała, świadomość sytuacji, w których jest grany hymn państwowy
- rozumienie konieczności szanowania symboli narodowych
uczestnictwo w zabawach dydaktycznych i grach utrwalających znajomość liter „u”, „U”
- doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych przez postać emocji