Grupa Zajączki

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ

DLA GRUPY „ZAJĄCZKI”  NA MIESIĄC CZERWIEC 2024 R.

 

TEMATY KOMPLEKSOWE:

Tydzień I: Prawa dziecka

Tydzień II : W podróż wyruszamy

Tydzień III: Tajemnice przyrody

Tydzień IV: Wakacje tuż-tuż

 

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

OBSZAR FIZYCZNY 

  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych/fizycznych
  • wykonywanie ćwiczeń zgodnie z instrukcją słowną lub ruchową
  • kształtowanie umiejętności samokontroli wykonywania ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem
  • kształtowanie sprawności całego ciała podczas składania papieru, zaginania, tworzenia modeli, składania techniką origami
  • doskonalenie małej motoryki oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw manipulacyjnych, prac plastycznych i konstrukcyjnych
  • tworzenie zespołowych, wieloetapowych konstrukcji: planowanie, gromadzenie materiałów, ustalanie sposobu ekspozycji
  • wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową: plastyczne, konstrukcyjne, kulinarne
  • właściwie dobieranie ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych
  • dbanie o własną sprawność fizyczną przez rozwijanie różnorodnych umiejętności i predyspozycji motorycznych
  • usprawnianie narządów artykulacyjnych jako przygotowanie do nauki czytania
  • udział w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych, konstrukcyjnych
  • doskonalenie odpowiednich chwytów dłoni podczas rysowania i kreślenia znaków

 

OBSZAR EMOCJONALNY

  • poznawanie siebie, dostrzeganie odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
  • kształtowanie własnej niezależności emocjonalnej, nieuleganie naciskom oraz negatywnym wzorcom zachowania
  • odróżnianie emocji, nazywanie ich i rozumienie, że każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania
  • wyrażanie współczucia i zrozumienia dla problemów innych osób poprzez okazywanie zainteresowania, podjęcie rozmowy czy pomocy
  • uważne słuchanie i analizowanie wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
  • próby pogodzenia się z porażką
  • reagowanie na zagrożenie lub krzywdę zwierząt
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i poszukiwania wsparcia w otoczeniu
  • dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej

 

OBSZAR SPOŁECZNY

  • chęć udzielenia wsparcia osobom słabszym i potrzebującym pomocy; odczuwanie satysfakcji z faktu dzielenia się lub obdarowywania innych
  • krytyka wobec przejawów nierównego traktowania, wyszydzania czy szykanowania
  • rozumienie, że rodziny, w których wychowują się dzieci, mogą mieć odmienne zwyczaje, tradycje i status materialny
  • coraz większa świadomość własnych praw oraz praw innych, np. prawo do wyboru zabawki, zabawy, wyboru towarzysza, niewiedzy, szacunku, radości, poszanowania własności, odczuwania emocji, tajemnicy, wyrażania własnych myśli, bycia wysłuchanym
  • wykazywanie tolerancji oraz życzliwej postawy wobec ludzi w bliższym i dalszym środowisku
  • dostrzeganie znaczenia uniwersalnych wartości ważnych w odniesieniu do siebie i innych, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność do poświęceń
  • umiejętność pełnienia wyznaczonych ról w pracy zespołowej i zabawie
  • ocenianie zachowania swojego i innych w kontekście przyjętych norm
  • przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji podczas gier, quizów, konkursów, zawodów sportowych, olimpiad
  • współdziałanie z dziećmi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych

 

OBSZAR POZNAWCZY

  • doskonalenie umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi słownych poprawnych pod względem logicznym i gramatycznym
  • uczestnictwo w zabawach dydaktycznych i grach utrwalających znajomość liter – litera „h”, „H”
  • dostrzeganie różnych kryteriów klasyfikacyjnych dla tego samego zbioru przedmiotów
  • rozumienie efektu przesunięcia i obrotu drugiej osoby w przestrzeni (odwrotność strony lewej i prawej u osoby stojącej naprzeciwko)
  • otwartość i gotowość do porozumienia się z innymi z wykorzystaniem różnych form komunikacji rozbudzanie ciekawości świata
  • aktywna postawa podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
  • dostrzeganie i odtwarzanie regularności rytmicznych
  • dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów, określanie zmian odwracalnych, częściowo odwracalnych i nieodwracalnych
  • doskonalenie w zakresie orientacji w przestrzeni z własnego i czyjegoś punktu widzenia
  • ustalanie równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania
  • porównywanie liczebności zbiorów z określaniem, o ile jest mniej lub więcej elementów
  • dostrzeganie zagrożenia dla przyrody wynikającego ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka
  • rozpoznawanie i klasyfikowanie środków transportu
  • zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa podczas wakacji
  • doskonalenie syntezy i analizy słuchowej: dzielenie wyrazów na sylaby, głoski, rozpoznawanie głoski w nagłosie
  • zabawy językowe: szukanie rymów, tworzenie żartów językowych
  • przeliczanie elementów, porównywanie liczebności zbiorów, używanie liczebników porządkowych
  • rozpoznawanie poznanych liter