KWIECIEŃ 2023
TEMATY KOMPLEKSOWE
I TYDZIEŃ: ,,WIELKANOCNA RADOŚĆ”
II TYDZIEŃ: ,,ZWIERZĘTA DOMOWE I HODOWLANE”
III TYDZIEŃ: ,,CO TO ZNACZY EKO?”
IV TYDZIEŃ: ,,KRAINA BAJEK I BAŚNI”
OGÓLNE CELE WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:
OBSZAR FIZYCZNY
• zachęcanie do samodzielnego podejmowania czynności porządkowych i higienicznych
• zachęcanie do podejmowania zabaw plastycznych i konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnych materiałów
• doskonalenie sprawności motoryki małej poprzez zabawy grafomotoryczne i manipulacyjne
• zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych, służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata
• kształtowanie umiejętności orientacji w schemacie ciała
• rozwijanie sprawności motorycznej poprzez zabawy ruchowe i ruch przy muzyce
OBSZAR EMOCJONALNY
• tworzenie warunków do przeżywania okresu świątecznego w sposób świadomy
• tworzenie atmosfery radosnego oczekiwania na czas spędzony w gronie najbliższych osób
• zachęcanie do kontaktów ze zwierzętami i czerpania satysfakcji z tworzenia relacji między dzieckiem a pupilem
• tworzenie sytuacji umożliwiających czerpanie satysfakcji emocjonalnej z kontaktów z przyrodą
• poznawanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami
OBSZAR SPOŁECZNY
• budowanie poczucia społecznej odpowiedzialności za środowisko naturalne
• uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętności współpracy i zespołowego działania
• wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad
• stwarzanie okazji do okazywania sympatii innym
OBSZAR POZNAWCZY
• zapoznanie z wybranymi tradycjami związanymi z Wielkanocą
• aktywne uczestniczenie w świątecznych przygotowaniach
• wypowiadanie się na określone tematy, opowiadanie o swoich upodobaniach
• rozwijanie spostrzegawczości w zakresie zmysłów wzroku, słuchu i dotyku
• zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata
• kształtowanie słuchu muzycznego poprzez zabawy muzyczne i zabawy ze śpiewem
• rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy rozwijające wyobraźnię
• kształtowanie orientacji w schemacie ciała oraz przestrzeni
• poznanie wybranych gatunków zwierząt domowych i hodowlanych i ich znaczenia dla ludzi
• tworzenie warunków do nabywania umiejętności matematycznych poprzez udział w zabawach z liczeniem, tworzeniem zbiorów, klasyfikowaniem
• zachęcanie dzieci do kontaktu z książką i podejmowania prostych zabaw czytelniczych
• kształtowanie umiejętności orientacji na kartce
• kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne
• zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, do uważnego słuchania wypowiedzi innych dzieci i osób dorosłych
• rozwijanie umiejętności językowych poprzez twórcze zabawy słowne i słuchanie utworów literackich
• rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego przez zabawy logopedyczne i onomatopeiczne
• kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko naturalne
• zachęcanie do podejmowania działań proekologicznych w sytuacjach życia codziennego
• zapoznanie z procesem segregowania śmieci oraz ich przetwarzania
• wdrażanie do oszczędzania wody i energii elektrycznej
• rozwijanie ciekawości poprzez polisensoryczne stymulowanie procesów poznawczych
• doskonalenie umiejętności przeliczania, klasyfikowania i tworzenia zbiorów
• zachęcanie do podejmowania działań naśladowczych i teatralnych
• rozwijanie wyobraźni i kreatywnego myślenia
• stworzenie przestrzeni do nabywania doświadczeń związanych z porządkowym aspektem liczby
• rozwijanie wyobraźni geometrycznej i przestrzennej w czasie zabaw
• zachęcanie do podejmowania zabaw plastycznych i konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnych materiałów
• kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne
• rozwijanie umiejętności językowych poprzez twórcze zabawy słowne
• zachęcanie do aktywnego słuchania innych osób oraz obdarzania ich uwagą