PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
DLA GRUPY „ZAJĄCZKI” NA MIESIĄC CZERWIEC 2024 R.
TEMATY KOMPLEKSOWE:
Tydzień I: Prawa dziecka
Tydzień II : W podróż wyruszamy
Tydzień III: Tajemnice przyrody
Tydzień IV: Wakacje tuż-tuż
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych/fizycznych
- wykonywanie ćwiczeń zgodnie z instrukcją słowną lub ruchową
- kształtowanie umiejętności samokontroli wykonywania ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem
- kształtowanie sprawności całego ciała podczas składania papieru, zaginania, tworzenia modeli, składania techniką origami
- doskonalenie małej motoryki oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw manipulacyjnych, prac plastycznych i konstrukcyjnych
- tworzenie zespołowych, wieloetapowych konstrukcji: planowanie, gromadzenie materiałów, ustalanie sposobu ekspozycji
- wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową: plastyczne, konstrukcyjne, kulinarne
- właściwie dobieranie ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych
- dbanie o własną sprawność fizyczną przez rozwijanie różnorodnych umiejętności i predyspozycji motorycznych
- usprawnianie narządów artykulacyjnych jako przygotowanie do nauki czytania
- udział w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych, konstrukcyjnych
- doskonalenie odpowiednich chwytów dłoni podczas rysowania i kreślenia znaków
OBSZAR EMOCJONALNY
- poznawanie siebie, dostrzeganie odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
- kształtowanie własnej niezależności emocjonalnej, nieuleganie naciskom oraz negatywnym wzorcom zachowania
- odróżnianie emocji, nazywanie ich i rozumienie, że każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania
- wyrażanie współczucia i zrozumienia dla problemów innych osób poprzez okazywanie zainteresowania, podjęcie rozmowy czy pomocy
- uważne słuchanie i analizowanie wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
- próby pogodzenia się z porażką
- reagowanie na zagrożenie lub krzywdę zwierząt
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i poszukiwania wsparcia w otoczeniu
- dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
OBSZAR SPOŁECZNY
- chęć udzielenia wsparcia osobom słabszym i potrzebującym pomocy; odczuwanie satysfakcji z faktu dzielenia się lub obdarowywania innych
- krytyka wobec przejawów nierównego traktowania, wyszydzania czy szykanowania
- rozumienie, że rodziny, w których wychowują się dzieci, mogą mieć odmienne zwyczaje, tradycje i status materialny
- coraz większa świadomość własnych praw oraz praw innych, np. prawo do wyboru zabawki, zabawy, wyboru towarzysza, niewiedzy, szacunku, radości, poszanowania własności, odczuwania emocji, tajemnicy, wyrażania własnych myśli, bycia wysłuchanym
- wykazywanie tolerancji oraz życzliwej postawy wobec ludzi w bliższym i dalszym środowisku
- dostrzeganie znaczenia uniwersalnych wartości ważnych w odniesieniu do siebie i innych, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność do poświęceń
- umiejętność pełnienia wyznaczonych ról w pracy zespołowej i zabawie
- ocenianie zachowania swojego i innych w kontekście przyjętych norm
- przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji podczas gier, quizów, konkursów, zawodów sportowych, olimpiad
- współdziałanie z dziećmi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
OBSZAR POZNAWCZY
- doskonalenie umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi słownych poprawnych pod względem logicznym i gramatycznym
- uczestnictwo w zabawach dydaktycznych i grach utrwalających znajomość liter – litera „h”, „H”
- dostrzeganie różnych kryteriów klasyfikacyjnych dla tego samego zbioru przedmiotów
- rozumienie efektu przesunięcia i obrotu drugiej osoby w przestrzeni (odwrotność strony lewej i prawej u osoby stojącej naprzeciwko)
- otwartość i gotowość do porozumienia się z innymi z wykorzystaniem różnych form komunikacji rozbudzanie ciekawości świata
- aktywna postawa podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
- dostrzeganie i odtwarzanie regularności rytmicznych
- dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów, określanie zmian odwracalnych, częściowo odwracalnych i nieodwracalnych
- doskonalenie w zakresie orientacji w przestrzeni z własnego i czyjegoś punktu widzenia
- ustalanie równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania
- porównywanie liczebności zbiorów z określaniem, o ile jest mniej lub więcej elementów
- dostrzeganie zagrożenia dla przyrody wynikającego ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka
- rozpoznawanie i klasyfikowanie środków transportu
- zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa podczas wakacji
- doskonalenie syntezy i analizy słuchowej: dzielenie wyrazów na sylaby, głoski, rozpoznawanie głoski w nagłosie•
- zabawy językowe: szukanie rymów, tworzenie żartów językowych
- przeliczanie elementów, porównywanie liczebności zbiorów, używanie liczebników porządkowych
- rozpoznawanie poznanych liter